FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:14-01-2003 20:41:30
Afsender:Klaus K.
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:KODA, NCB & Gramex
Tekst:
Jow - det ville da være skønt. Nu vil jeg prøve at forklare, hvordan det hænger sammen. Alle rettigheder er delt op i 2: Fremførelses-rettigheder - og mekaniske rettigheder. Dette gælder hele vores del af verden.

KODA: Komponisternes og textforfatternes organisation. Kræver penge op for offentlig fremførelse til dem. Fx. radio, TV, koncerter, restauranter, frisører, dansestudier, fitness-centre og andre steder, hvortil der er offentlig adgang.

En sangskriver får intet vederlag for at skrive en sang. Han kan måske få et forskud, men han får først sit vederlag, når hans sang fremføres offentligt. Og det er arrangørerne der skal betale KODA-afgiften.

NCB: (Nordisk Copyright Bureau) - dette er en underafdeling af KODA, som tager sig af "de mekaniske rettigheder" - dvs. hvis jeg fx. har skrevet en sang til et andet orkester, så sørger NCB for, at jeg får et vederlag pr. solgt CD. Ialt er der 9% NCB-betaling af butikkens pris til samtlige sangskrivere og textforfattere på en CD = ca. 8 kroner ialt pr. CD. Det er pladeselskaberne, der skal betale NCB-afgiften.

NCB tager sig også af at opkræve vederlag til komponister og textforfattere ved musik på film. Det er så naturligvis filmproducenterne, der skal betale det.

Gramex - er de udøvende's (musikere og sangere)'s organisation - men IKKE komponisters og textforfatteres. Gramex kræver penge op fra de samme steder som KODA (offentlig fremførelse), og fordeler pengene til musikerne. Disse vederlag er for de fleste musikere ikke så store som de vederlag, komponister og textforfattere modtager fra KODA / NCB - fordi der findes langt flere musikere end der findes komponister og textforfattere.

Musikere og sangere får ikke NCB-vederlag - de får i stedet penge for deres mekaniske rettigheder i form af royalties (som skal forhandles) med pladeselskaberne. Enkelte musikere kan få et fast engangs-honorar af pladeselskabet for deres medvirken.

Sådan hænger de 3 sammen - som man kan regne ud er både musikere og (især) komponister / textforfattere 100% afhængige af, at disse 3 organisationer kræver vederlagene op og fordeler dem.

Klaus K.