FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:05-01-2008 13:27:08
Afsender:ebbe
Email:ebbe@amara.dk
Emne:musik - ikke en nær-død oplevelse
Tekst:"Musik som vand" - "pladebranchen er død" - "CD'en er død" - "kunstnerne vil sælge direkte til publikum, så vi kan skære alle mellemledene over" - "kunstnerne vil leve af merchandise" - "ophavsretten er død" ... osv. osv. osv. Det er vældig underholdende, men forkert altsammen ...

det kunne jo være meget skægt at finde ud af, hvad der så er rigtigt :-)

Jeg ved ikke hvad det er for scenarier, du har haft ret i...
MP3 salget stiger, men ikke nær så meget som cd-salget falder (det samlede salg er faldet knap 5% fra sidste år til i år, opgjort pr 1/12). Og forklaringen er enkel, kunderne køber ikke nær så mange tracks til download som hvis de køber musikken på cd.

Det er da meget muligt, at cd'en holder mange år fremad. Men så er det jo op til branchen og jer kunstnere at indrette jer efter det. Enhver cd er potentiel kilde til ubegrænset spredning. Og der ligger ikke noget i jeres måde at handle musik på, der har effekt på skadevirkningerne af denne spredning.

Men du har ganske ret, I er sejlivede. I finder altid en udvej for at skaffe livsrum til at spille musik. Også for at skaffe økonomi til at leve.

Bare ærgerligt at jeres valg har betydet at bands udenfor top 20-30 stykker i dag må søge andre indtægtskilder til erstatning for de indtægter der stammede fra indspillet musik. Og også ærgerligt at selv topbands nu må imødese faldende indtægter, 'bare' fordi ingen har kunnet opfinde den dybe tallerken.
Alle erfaringer viser at kunderne faktisk har viljen til at betale, bare produktet er skruet sammen så det opfylder behovene. Og bliver markedsført som det det er.

Selv du er jo fortaler for DRM indimellem (du har snakket om, at abonnementsordninger er utænkelige uden) :-)

musikbranchen er ikke død, den lugter bare underligt