FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:17-10-2007 18:08:08
Afsender:ebbe
Email:ebbe@amara.dk
Emne:looser
Tekst:Hvordan du end vender og drejer det: Det ER andres job at gøre det. Pladebranchen er en produktions-branche - ikke en distributør eller reseller.
Hvor meget du end ønsker at løbe fra det, så er der ikke andre end musikbranchen og kunstnerne til at fastsætte, på hvilke betingelser kunderne kan få musik og skal betale. Du har ret i at det ikke er jer der skal 'sidde bag kassen'.

Argumentet for at køre drm på en abonnemets løsning siger sig selv: Er det smart, hvis du for fx. 50 kr. kan sikre dig hele verdens katalog ned på din mega-GB harddisk ... ? En dårlig ide, Ebbe. Du undgår ikke drm (eller hvad det kommer til at hedde) på en abonnementsløsning. Det er jo "musik som vand"-ideen = når du ikke længere betaler bliver der lukket for dom adgang til vandet.
Straks skyder du dig selv i begge ben. Den musik kan alle og enhver da få ind på harddisken uden problemer (fx via kazaa &co eller ved at låne cd'erne på musikbiblioteket). Og der er ikke noget specielt mere lovligt ved at beholde musikken efter abonnementets udløb, end der er ved en af de 10743 andre måder, alle og enhver kan få fat på musikken på.

Du får ingen kunder af betydning på et abonnements-system der både vælger operativsystem og afspiller for kunden. Det er en no-go.

Hvad skulle grunden ellers være til at du ikke vil købe mp3-filer?
Det står dig da frit for at gennemlæse mine gamle indlæg for at få mine begrundelser genopfrisket.

i kort form er det primære argument at eksemplarsalg af downloads også fremover skader jer uendeligt.
Derudover er der de manglende anvendelsesmuligheder (i forhold til cd-formatet og andre lossless-formater).
Også det der med at jeg skal have musikken liggende på egen harddisk (som var det en fysisk samling) er mig inderligt imod.

Nu må du beslutte dig: Skal det være abonnement med drm - eller skal det være download-køb uden drm? Du kan ikke få begge.
Jeg kan ikke bruge nogen af delene til noget. Og det kan musikbranchen heller ikke - medmindre faldende indtægter er 'noget'.

Så hvis jeg skal 'beslutte mig' på det grundlag, så bliver beslutningen - netradio, andre nettjenester (som lastfm), radio (også P4 ;-)) etc.

Et 'valg', som det du opstiller her, er et fravalg af store kundegrupper.

Hvis du er typisk repræsentant for branchen, så er der meget lang vej igen. Men jeg arbejder gerne med også de næste 15 år :-)