FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:19-11-2006 23:02:57
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Forretningsmodeller
Tekst:
Det er som jeg tidligere har beskrevet ganske vanskeligt at forklare sådan noget som en "forretningsmodel" for udenforstående. Den måde du forklarer filmbranchens business model på er fin nok, men hvorfor gør du ikke det samme med pladebranchen?

Pladebranchens salgskanaler er:

1. CD- og dvd-salg

2. Salg af ikke fysiske tracks (downloads & ringetoner)

3. Salg af kompileringsalbums - både med mange kunstnere (Best of 2006) - og enkelt-kunstneres opsamlingsalbums (DmD: Vores Bedste)

4. "Salg" til radio - salg er i gåseøjne, fordi pladebranchen & kunstnerne er underlagt tvangslicens - dvs. vi kan ikke bestemme om vores musik skal kunne spilles i radioen - og dermed heller ikke bestemme vilkårerne (læs: Prisen) for det. Det bestemmer politikerne i sidste ende.

5. Salg til TV: CD-traks til spillefilm i bio & TV. Plus TV-programmer & reklamer.

6. Salg til juke-boxe o.l. - til restauranter, cafeer & barer.

Det er min personlige opfattelse, at pladebranchen pt. ikke har voldsomt stor interesse i direkte salg til slutbruger. Dette skyldes den angst, der er opstået i branchen efter først Napster, siden Kazaa, Bittorrent osv. - aka den store dræber: Fildelingen - som jo i bund og grund har været årsagen til halveringen af pladebranchens omsætning af 1, 2 og 3.

Nye business kanaler søges derfor primært indenfor andre områder, hvor man kan sælge til 3. part - som fx. 5 og 6.

Klaus K.

PS: Du bliver ved med at tale om musik i CD-kvalitet over nettet, men det er altså ikke noget krav fra publikum. Der er ingen som helst signaler fra publikum om at de ønsker dette. Det brede publikum ved godt, de ikke kan høre forskel. Jeg tror kun CD-kvalitet har interesse for teknik-nørder.

Dermed ikke være sagt, at det ikke kan blive en realitet på et tidspunkt, men dette tidspunkt ligger efter min opfattelse ikke indenfor overskuelig tid. Dette skyldes måske, at CD'erne jo stadig findes.