FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:17-05-2006 02:03:16
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Desværre - det er ikke så nemt
Tekst:
"Der vil ikke ske en skid - omsætningen kan ikke falde - ved at sætte mp3 album downloads ned til 40 kr! Antal solgte fysiske albums vil være det samme, folk som vil have pladen vil have pladen og i dén kvalitet - fuld cd-lyd og med cover."

Det ville vel nok være skønt, hvis verden var så nem, som du og andre giver udtryk for herinde ind imellem. Jamen tænk dog bare - vi sætter da bare prisen ned til det halve. Så sælger vi dobbelt så mange eksemplarer - alle er glade, ikke sandt?

Nej. Sådan er livet ikke. Det er ikke så nemt. Det er tværtimod jernhårdt at drive business i pladebranchen - de fleste gange man har lagt hjerteblod & investering i et projekt "kommer man lige hjem" - dvs. indtægter og udgifter går i et stort rundt nul. Plus minus 15% ...

En sjælden gang imellem får man et hit, og kommer ud med et OK overskud. Jeg har prøvet det 5-6 gange (ud af ca 35 mulige) i min lange karriere, og når det sker vil det altså være komplet tåbeligt at have startet med at sætte prisen ned.

Jeg tror slet ikke du gør det begreb om, hvor svært dette game er. Jeg kan godt prøve at forklare dig op ad stolper ned af vægge, men til syvende og sidst må du nok bare acceptere, at de folk der har prøvet det mange gange før - og stadig er i live i branchen - er dem der bedst ved, hvordan man gør.

Prøv at forestil dig en anden branche, hvor aktørerne skal leve med, at samtlige kunder kan tage varerne gratis uden risiko. Og gør det. Hvis branchefolkene på trods af dette kan kæmpe sig igennem til sejr i sidste ende, så kan jeg røbe for dig, at så er de altså ikke helt dumme ...

Jeg ved, at hvis man udstyrede hver af Jer herinde med en million kroner, og opgaven til Jer gik ud på at lancere et nyt album - eller en ny kunstner - med fuldstændig frie hænder ... så ville millionen være væk og kunstneren fortsat være totalt ukendt efter få måneder.

Siden den tid hvor alle blev så helvedes kloge på pladebranchen - læs: Siden gratisbrug af musik blev mulig for hvermand - har jeg læst helt urimelige mængder af vrøvl om, hvordan pladebranchen skulle gøre det ene og det andet - og jeg har svaret pænt (som regel) på det. Meget af det kom endda fra folk, som man kunne antage havde en vis indsigt i hvordan almindeligt køb og salg foregår.

Men jeg må desværre konstatere: Det har med få undtagelser været det rene vrøvl - stort set altsammen. Dit, Ole - er skam ikke det værste, vil jeg lige sige - og jeg ved, at du mener os det godt. Men der er altså ufattelig stor forskel på, at man sidder på den ene eller den anden side af disken - altså den disk med kasseapparatet på.

Mange unge piger tror de vil være gode til at arbejde i en bar eller på en cafe, fordi de godt kan lide at komme på barer og cafeer som gæster. De får et chok, når de pludselig oplever vilkårene på den anden side af disken - og løber hurtigt skrigende bort. For vilkårene bag disken er urimeligt meget hårdere end de forestillede sig.

Jeg ville ønske, at jeg kunne lade dig og mange andre herinde foretage den tilsvarende øvelse i pladebranchen. Det ville forklare mere end tusinde ord ...

Jeg kan kun sige: Man skal virkelig elske musikken højt for at have kræfter til at blive ved.

Klaus K.