Tekst: | Jeg har svært ved at se det problem. Her tjener vi meget mere procentvis end på CD'erne. Og salget stiger hele tiden. Når det samlede salg falder - på trods af download-salgets umiddelbare succes, så er der stadigvæk et problem. I det mindste set herfra. Og før eller siden kommer der også nogen og presser jer på procenterne på download-salget.
Og det til trods for at de hidtidige erfaringer viser at hverken cd- eller download-salg længere kan udvikles derhen hvor de udgør et bæredygtigt grundlag for musik eller kunstnere.
Well - publikum har vist, at de ikke ønsker abonnements ordninger, så det kan du glemme. Den sidste abonnements-spiller der er væltet er Yahoo Music:
Det der hidtil har væltet disse ordninger er at branchen ikke vil dem. Lige siden napster er ethvert tiltag i retning af en abonnementsordning blevet mødt med så skrappe betingelser at jeg ikke kunne acceptere dem.
Flatrate ordninger eksisterer, bare ikke i betalingsudgaver :-( Torrent, emule, limewire og hvad de nu hedder har sat nye standarder for hvad musikdistribution skal kunne. Og så længe musikbranchen ikke retter ind efter de standarder og laver kommercielle produkter, der kan det samme, så længe vil problemerne bestå uændret.
I dag er det op til kunden om hun vil betale. Og det vil hun på sigt kun hvis hun både får et tilstrækkeligt udviklet produkt og hvis hun får en tilpas mængde opmærksomhed/service fra dem hun handler med. Det være sig DMD, GG, fanklubben, distributionsselskabet og andre. Hun vil føle at hun er nogen. Også selv om dele af den tætte kontakt er automatiseret.
Problemet er ikke lydkvaliteten som sådan (det var bare et forslag til en båndbredde-konsumerende foranstaltning), men båndbredden. Hvis jeres produkter ikke formår at levere en vare, der kan beslaglægge såvel tiden som båndbredden med et optimalt indhold, så vil pilfingrene blive ved med at gøre alt muligt andet på nettet.
Om I ligefrem skal have en DMD-TV kanal, om musikken skal kunne afspilles online, eller om løsningen ligger i andre ordninger kan jeg ikke sige, men indholdsbrancherne mangler i den grad at produktudvikle, så varen svarer til det internet, kunderne har.
I har stort set ikke produkter der kræver mere end en 56Kbps modemforbindelse. og jeg har kun en lille 5 Mbps (100 gange mere) forbindelse. |