FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Klaus K
Email:kk@dmd.dk
Emne:Det har det været i et år nu ...
Tekst:
DRM på online-musik har længe været fortid her i DK - og husk det var DmD (Glad Grammofon) der som det første popmusik selskab startede med de DRM-fri mp3-filer allerede i 2005 :-)

Først senere (primo 2007) fulgte det danske MBO & herefter EMI - og så først fornylig Universal & Warner. Det har været klart fra primo 2007, at alle ville forlade DRM på et tidspunkt i 2007 - dette blev cementeret efter at Apple annoncerede deres DRM-fri filer i maj.

Det ærgrer mig (igen) at læse en såkaldt "ekspert" fra en uddannelses institution udtale sig om forhold i vores branche, som han tydeligvis har begrænset viden om. Lektorer og andre uddannelsesfolk med erhvervsområder som speciale ved sjældent andet end almindeligheder om erhvervene - det er vel derfor de ikke er aktive i erhvervene selv.

Når journalisterne altid bruger disse "eksperter", cementerer de uvidenhed hos læserne. "Eksperten" siger, at vi har "tabt slaget om internettet" - vrøvl og pjat. Vi har gjort hvad forbrugerne bad om. Og det har givet bonus. En lille forklaring på hvordan dette er foregået:

Det er altid de små selskaber (os fx.) der starter en ny trend - i håb om at kunne tjene lidt mere ved at gøre det kunderne beder om ... de store selskaber kan holde ud i længere tid uden stort salg pga deres størrelse. Det kunne vi ikke. Så vi solgte musik i mp3-format, dér hvor det kunne lade sig gøre ... hvorfor kunne det ikke lade sig gøre?

Fordi (hvor mærkeligt det end lyder i dine ører), så det er ikke selskaberne, der har holdt afgørende igen i denne sag. Det er faktisk online-butikkerne og (især) distributørerne. Dette skyldes uvilje imod at ændre på et netop indkørt system - i dette tilfælde salg af wma med drm. Det kræver noget manpower at lægge 2 millioner sange om til et nyt format ...

MBO kom først med på mp3-vognen, da de så vi kunne sælge mange mp3-filer af "Vores Bedste" - (MBO var vores partner på "Vores Bedste") - mens de jo samtidig kunne se at salget med wma & drm ikke var det store. Herefter ændrede de strategi. Så enkelt er det. Og da EMI også kom med, stod det klart for alle, at drm-løbet var kørt - det var kun et spørgsmål om tid. På samme måde som det gik med kopibeskyttelsen af CD'erne 2-3 år tidligere (Sony's rootkit-album i 2005 var vel den sidste beskyttede CD).

Du, Ebbe, lader til at tro, at nu er døden nær for pladebranchen, men det skyldes, at du (ligesom "eksperten") ikke aner hvad der foregår i virkelighedens verden. Så lad mig sige det enkelt:

Online-salget (mp3) stiger og stiger og stiger. CD'erne står stille. De falder ikke mere her i DK. Jeg vil gerne udvide min spådom, at CD'erne ikke dør de næste 10 år. Det er muligt vi en dag kan købe musikalbums på en slags "usb-mp3-stick", som kan spille i CD+ kvalitet, når vi stikker dem ind i computeren eller i bilen. Det findes vel allerede, men i fremtiden skal det laves som et "hvermands" luksus-produkt i fin "indpakning" - det vil i givet fald være CD'ens afløser.

Det er nemlig altafgørende for de fleste mennesker at have en "yndig" vare de kan røre ved / kæle for ;-) de vil ikke acceptere kun at have en virtuel fil via nettet.

Det undrer mig, at du ofte afviser mine scenarier - de har dog i store nordiske træk holdt stik allesammen indtil videre ... hvorimod alle dommedagsprofeterne og "eksperterne" tager fejl stort set hvergang. Tænk blot på disse:

"Musik som vand" - "pladebranchen er død" - "CD'en er død" - "kunstnerne vil sælge direkte til publikum, så vi kan skære alle mellemledene over" - "kunstnerne vil leve af merchandise" - "ophavsretten er død" ... osv. osv. osv. Det er vældig underholdende, men forkert altsammen ...

KK



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum