Tekst: | Jeg synes nu de er ok til at markedsføre sig, fx får jeg ofte mails med musiktilbud fra bilka ;-) Også uden at jeg føler mig generet eller fristet.
Selvfølgelig er det en flot udvikling, downloadsalget har gennemgået. Men det er jo ren kannibalisme, udviklingen er udelukkende sket på bekostning af en nedgang i fastmedie-salget der er større end opgangen i online-salget.
Du må prøve at vænne dig til iTunes. iTunes er en brilliant jukebox - du kan høre 30 sek af stort set alle sange i verden - og købe, hvis du kan lide dem. Det fungerer fantastisk ...
Kunne jeg ikke drømme om. Jeg ville føle mig som idiot. been there, done that, didn't buy the t-shirt
Men iTunes er et glimragende værktøj til at rippe cd'er med, hvis man kan finde sig i det sparsomme udvalg af formater.
Jeg vil stadig (trods de seneste ifpi-udmeldinger) antage at abonnement til musik er en død sild. Jeg ville ikke betale for det selv - jeg vil kun betale for det, jeg kan lide og det jeg vil have. Og sådan tror jeg de fleste har det.
Uanset om det er eksemplarsalg eller abonnement betaler du for det du får, afregningen fra et abonnement fordeles efter hvilken musik du bruger. Abonnement er en død sild lige til musikbranchen sætter relevante spilleregler op.
'Konkurrenten' til abonnement er ikke eksemplarsalg men privat, utilsigtet distribution :-(
Ideen med Online-salg ER god - og folk har selv bedt om den. Problemet har været drm - eller rettere: Problemet har været de forskellige formater - hvilket jo igen skyldes IT-selskabernes drøm om verdensherredømmet ...
Som download-salg* praktiseres er der ikke nogen særskilt idé! Den måde fastmedie salg praktiseres på er direkte planket til downloadsalg .
Om folk har bedt om den? Kunderne har efterspurgt musik over nettet, det kan bl.a. aflæses i fildelingstjenesternes succes som musikdistribution. Men om jeres løsning skulle være særligt saliggørende......
Overskuddet for pladebranchen lå i at de to numre, som folk gerne ville have (hits'ene) var "bundlet" (som man siger), på et album. Den mulighed er væk i online-butikkerne - og er med til at sætte pladebranchens indtægter ned, sålænge publikum ikke køber flere albums.
Endnu en grund til ikke kritikløst at flytte vinyl forretningsmodellen over på nettet - hvad er din konklusion?
Det er i mine øjne betænkeligt, hvis eksemplarsalg på nettet medfører at det kun er top xx hits der overhovedet når publikum. Tak for det 'nye' argument mod den valgte forretningsmodel. Supermarkederne sælger trods alt top xx albumsn :-)
----------
Stil krav, vær innovative og lad være med at tro på at vinyldagenes forretningsmodeller er de eneste saliggørende. Så skal musikken nok få sit igen.
Vær snævertsynede og hold fast i gårsdagens løsninger og jeres problemer får aldrig ende. Og de er dårligt nok begyndt endnu. Til gengæld skal I nok få lidt sjov ud af piratjagten :-(
-----------
Godnat og sov godt ebbe
*onlinesalg kunne lyde som noget lidt andet, salg af en afspilning (streaming) til øjeblikkelig 'høring' ville være bedre dækket af betegnelsen. |