Tekst: | Denne sag har sådan set intet at gøre med ophavsret som vi diskuterer den her - og udfaldet af sagen har i øvrigt været kendt i branchen siden februar.
Den handler om, at pladeselskaberne (alle selskaber - ikke kun de 4, du normalt skælder ud på) har forsøgt at kunne komme til at slippe med at betale den samme royalty-procent til kunstnere med gamle kontrakter (pre-internet) ved download-salg som ved CD-salg. Det er vi nogen ældre kunstnere, som ikke var helt enige i - og Dodos valgte så at køre sag imod deres gamle selskab, Replay Records (senere overtaget først af Metronome og herefter af Sony).
Det er en fin kamp, Dodos & deres advokat har udkæmpet. Vi er dem stor tak skyldig for det opnåede resultat.
Men sagen er altså kun relevant for "gamle" kunstnere (som fx. Dodos, Tøsedrengene, Lis Sørensen, TV2, mv) med gamle kontrakter, hvor der naturligvis ikke stod noget om download-salg via nettet ... i nye kontrakter (post-internet) findes der naturligvis præmisser for fordelingen af download-salget mellem kunstner/selskab.
Dommen har fastslået, at man ikke "lige" kan inddrage et helt nyt salgsområde i en eksisterende kontrakt, og så bare regne med at man kan afregne med de samme satser som på de hidtidige salgsområder.
Man kan med andre ord ikke fortolke en kontrakt "udvidende". Og det er vel egentlig også helt rimeligt.
Klaus K. |