Tekst: | Jeg havde - i anden sammenhæng - en forespørgsel inde hos pbs vedrørende abonnementsordninger. Jeg fik det her svar. (ultimo maj)
Hej Ebbe
Tak for din mail.
For vores internetforretninger, der har en indløsningsaftale med PBS og PBS International gælder at kortholder skal "acceptere" (f.eks. via et flueben eller en fysisk afsendt aftale til kortholder) abonnementsordningen.
Forretningerne må ikke ligge inde med kortoplysninger og gør det heller ikke. Det er betalingsmodulleverandøren eller os. Forretningen opretter en abonnementsbetaling på selve transaktionen og har derfor ikke noget med kortdata at gøre.
Der kan ikke svares entydigt på dit spørgsmål om hvornår og under hvilke omstændigheder en forretning må trække på et kort for en forlængelse af et abonnements. Det er som udgangspunkt aftalefrihed i Danmark. Det må derfor bero på et konkret vurdering. Det er selvfølgelig visse eksempler, f.eks. hvis kortholder har indgået en abonnementsaftale om levering af varer/tjenesteydelser i et halvt år eller et år, så har kortholder ikke accepteret at forretninger trække pengene for en længere periode. Hvis der f.eks. er tale om et løbende abonnement og kortholder har acceperet at skulle opsige sit abonnement, skal kortholder først opsige abonnementsordningen før kortholder kan lave indsigelse på transaktionen. Så det kommer altså an på en konkret vurdering.
Hvis kortholder ikke mener at forretningen er berettiget til at hæve på kortet, skal kortholder gå til sin udsteder (f.eks. en bank) og lave en indsigelse. Forretningen skal selvfølgelig have dokumentation for at de er berettiget til at trække på kortholders kort.
Så det er op til forretningen at overbevise pbs om det rimelige i at kundens kreditkortoplysninger 'huskes'. |