Tekst: | "Helt ærligt?? Mener du virkelig at den typiske bruger bruger flere minutter i døgnet på ren musiklytning (uden billeder) nu end for 5 eller 10 år siden??"
Ja. Det er der ingen tvivl om. Dvs ... jeg kan jo ikke garantere dig, at de "lytter" - men der bliver spillet langt mere musik for folk nu end for 10 år siden - både med og uden billeder.
"Hvor f.... kommer al den tid fra."
Man kan lave andre ting samtidig med at man bruger musik. Ørerne er fri til lytning i mange arbejdssituationer ...
Er døgnet indenfor de seneste 5 år (hvor bla second life, mobiltelefoner, computerspil, chat er begyndt at røve betragtelige mængder tid - og arbejdstiden også har arbejdet sig op) blevet udvidet væsentligt?
Second Life? Har det måske 1500 brugere i DK ... ? Computerspil har meget ofte musik i sig. Mobiltelefoner kan også spille musik - mobilen er min datters foretruke afspiller næst efter iPod'en. Chat kan vel ikke tage meget tid i folks liv - og man kan sagtens høre musik samtidig ...
"Der er ting du bare VED, som andre steder fra ser absolut usandsynlige ud."
Ja - der er ting om min egen branche, som jeg ved - ting som du ikke ved. Bl.a. kender jeg jo musikforbruget af de sange jeg selv har skrevet - og som mine kolleger har skrevet nemlig fra koda.
"Selvfølgelig kan udvalgte gruppers adfærd overvåges, man gør det jo i stor stil med seerratings og tv."
Jeg vil undlade at beskrive for dig, hvor lemfældigt dette i virkeligheden gøres ... du ville måbe over hvor tyndt et grundlag, der udarbejdes "seertal" på.
Vi har en langt bedre indikator for publikums lytning: Salg af musik - både indspillet og ved koncerter. Den første kategori er faldet - men den anden er steget.
Der er intet som salg (og mangel på samme), der siger noget om folks smag - og om det konkrete forbrug. Langt mere end "lytning" - "lytning" er umulig at måle medmindre du spørger folk. Og spørger du dem, kan de jo svare hvad de vil - også noget forkert. Så du får ingen konkret "viden" alligevel ...
KK |