Tekst: | Hej Klaus,
Tak for en fyldestgørende redegørelse for dine holdninger !
Jeg er glad for, du ikke udelukkende taler om fildeling som skyld i musikbranchens problemer. Det kunne være interessant at vide, hvor mange som egentlig bruger disse netværk. Med henblik på tabt indtjening er det jo ikke mængden af delt materiale som er interessant, men mere antallet af personer som deler idet hver "fildeler" jo er en tabt kunde - uanset om han downloader 100 eller 1000 sange.
Og de eks-kunder som ikke fildeler via p2p, "nøjes" vel med at kopiere cd'er og sende musik til hinanden via e-mail o.l. Andre - som Ebbe fx - undværer musik og venter på, der dukker nogle interessante (lovlige) alternativer op på nettet.
Problemet med p2p er, at det er så synligt og derfor nemt at stirre sig blind på - det et kig lige ned i skolegården, hvor du kan sidde og følge med i, hvordan folks adfærd er. Men der er jo også en ægte "ikke virtuel skolegård", hvor man taber måske endnu flere kunder end i p2p-verdenen. Så jeg tror desværre Ebbe har ret i, at en lukning af p2p-fildeling ikke i sig selv vil løse problemet med piratkopiering.
---------------------------
"Der er nu kun tilbage, at hardware-branchen, it-branchen & indholdsbrancherne bliver enige om en format standard for musik og filmfiler på nettet - sådan at alle kan spille alle deres købte varer på deres afspillere uden bøvl."
Så vidt jeg kan se, er branchen mere eller mindre blevet enige om at støtte op om wma med "drm" uden begrænsninger. Men det er stadig en Microsoft-hemmelighed hvordan drm'en virker, og hvis Apple vil kunne afspille wma formatet på deres iPods må de samarbejde med Microsoft.
Men uanset hvad, så lægger folk jo mærke til - og irriteres måske over - drm'en i deres daglige omgang med musikken. Man kan jo ikke bare "dragge og droppe" musikfilerne til sin mp3 stick, men er nødt til at anvende iTunes eller Mediaplayer til at overføre dem så licenserne kommer med.
Backuppen sker også op en anden måde, end hvis man f.eks. ville tage backup af nogle billed-filer eller tekstdokumenter.
---------------
"Piratkopieringen af film ER steget dramatisk i takt med bredbåndets udbredelse - til skade for DVD-salget. Der er jo en grund til, at det nu er Fauli, der råber op - og ikke mig ... ;-)".
Igen, jeg tror ikke det er p2p's skyld - så mange "professionelle" p2p brugere med høje uploadhastigheder er der heller ikke. Det vil alligevel tage en rum tid at downloade en film på denne måde.
Næ, du. Hvis der er sket et fald i salget af købefilm, skyldes det at folk låner film af hinanden privat/på arbejdspladsen eller kopierer lejefilm. Jeg nægter at tro p2p har skylden, der er jo trods alt meget store bøder i vente hvis man bliver pågrebet af APG, så jeg tror de fleste mennesker afholder sig fra p2p-fildeling.
For mig at se er det helt uoverskueligt og den eneste løsning er at tilbyde "flatrate" - evt. suppleret med enkeltlicenser for den helt nyudgivne musik, så man ikke ødelægger købe-cd markedet.
Jeg var i en pladebutik for en måned siden og jeg synes, det var en trist oplevelse. Altid en musik som dunker løs i butikken, så man ikke har en jordisk chance for at fokusere på den musik man vil købe.
Jeg endte med at købe nogle gamle beatles-plader, men et-eller-andet sted vil jeg da hellere støtte ny musik end nogle plader som udkom for 40 år siden. Så hvorfor ikke lade musik ældre end fx 5 år være flatrate ?
Selvom der er en "metervare-fare" - hvor al musik bliver ligegyldig - så er der jo også den anden mulige gevinst at få en enormt kvalitetsbevidst befolkning som kender sin musik og ikke lægger øre til hvad som helst. Altså at den gode musik vil tjene flest penge.
Ole
|