Tekst: | Det er komisk, at du tror at vi ikke har forstand på vores business. Men det er måske for svært at tro på, at der i en flok musikere både kan være folk der er gode til matematik & sprog ... ;-)
Det er også lidt komisk for mig at opleve, at vi jo er dem, der driver business - temmelig succesfuldt endda. Faktisk er vi uden at prale pt. nr 1 i branchen i DK. Men det er dig (og et par andre her) som ikke driver business - der hele tiden ved bedre end os, hvordan vi skal gøre.
"Når jeg siger de variable omkostninger er forsvindende små betyder det at produktionsprisen for et album ikke varierer meget om det kommer i 2000 eller 2mio eksemplarer."
Det du kalder variable omkostninger kalder vi varekøb. Det jeg omtalte som variable omkostninger i tidl. indlæg, kalder vi normalt direkte omkostninger. De er meget variable - vi kan fx. vælge at producere et low-cost album m. demoer & trommebox fx. - eller vi kan vælge den forkromede produktion med producer, store kor & levende strygere i et stort studie.
Men prisfastsættelsen af vores album overfor butikkerne har intet med dette at gøre, for vi tager altid den højest mulige pris ved indsalg - og forsøger at holde den pris så længe vi kan. Vi ved erfaringsmæssigt, at det ikke giver mere salg at sælge ind til en billigere pris. Jeg tror simpelthen at mange pladekøbere har accepteret, at prisen på et nyt album ligger på 149. Og så vil det jo være tåbeligt at forsøge sig med en lavere pris ved release. Butikken vil jo alligevel sælge albummet til 149, for det er den pris folk vil give ...
Jeg tror at du, når du taler om markedsøkonomi taler om vilkår for massevarer. Men vores vare er ikke en massevare - det er en mærkevare. Desværre er der låg på vores pris pga mange potentielle køberes mulighed for at skaffe sig musikken gratis via piratkopiering.
Derfor "åbner" alle musikalbums til ca. samme pris. Hvis folk synes et album er godt, vil de købe det - men de vil ikke købe et dårligere album, selv om prisen er billigere.
Klaus K. |