Tekst: | Tak for indlæg - vi er jo ikke helt enige, men ... det går jo nok alligevel. Jeg faldt imidlertid lige over denne lille fejl:
"Men det er altid svært at prissætte en vare stort set uden variable omkostninger."
Kære Ebbe - omkostningerne på et musikalbum er uhyre variable. Nogen kunstnere bruger dyre kæmpe kor & stryger-orkestre - andre albums består af en mand med en guitar, lavet hjemme i sovekammeret.
Nogen albums skal have dyre TV-reklamer for at trænge igennem. Andre kan klare sig med gode anmeldelser & anden gratis medie-hype.
Jeg vil antage, at det dyreste album herhjemme (m. Thomas Helmig) har kostet op imod 1 mill i produktionsomkostninger. Til sammenligning: Vores album Live 2001 kostede 90.000.
Det kan man vel næppe kalde en vare "stort set uden variable omkostninger" ... ?
Den eneste udgift, der ikke er variabel er den mindste: Tryk & presning af CD og booklet. Det koster 6-8 kr.
Mht. til prissætning: En vare prissættes altid præcis på det niveau, hvor den giver sælgeren den største omsætning. Det er en naturlov indenfor business. Det er ikke svært at finde det niveau - man prøver sig lidt frem, og så rammer man det. På musikalbums ligger denne pris i DK på ca. 85 kr. ex moms (pris selskab til butik) - herefter tager butikken mellem 111 og 120 ex moms overfor forbrugeren (139 og 149 inkl moms). Se her:
http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm
KK |