Publikums anmeldelser
Hallo hvor det koger - promo-video
Se alle TOUR-fotos

Landskamp-stemning på
Fredericia Teater

Danser med Drenge fik sejr med tennis cifre

Af Carsten Linde - Fredericia Dagblad 8. maj 2006

Hallo, hvor Fredericia Teater kogte fredag aften, da DK's pt. mest CD- og billet-sælgende band, Danser med Drenge gav helhjertet og fuldfed koncert. De røde lygter havde længe været tændte. Rent musikalsk blev den røde løber rullet ud for de 1000 feststemte tilskuere, som adskillige gange under den 2 timer lange løber var helt oppe i det røde felt.

Med tanker på den røde farve virkede den fabelagtige koncertsal som var vi alle til landskamp i Parken. Den første sikre scoring blev sat ind, da bandet fra første sang tog favntag om publikum for ikke at slippe dem før festspillet var forbi. Bandet besidder så meget spille-kunnen og spilleglæde, at selv den mest mavesure musikanmelder mister mælet.

Netmaskerne blafrede lystigt til 2-0, da bandet erfarede hvor sangvillige publikum var, også i forhold til de nye sange. Flere sange blev sunget igang af det medlevende publikum, en anerkendelse af bandets store evner som sangskrivere. Danser med Drenge har en sjælden set oprigtig respekt for deres publikum. En respekt der udtrykkes i meget stor ydmyghed overfor fans. Der tages fotos fra scenen, og bandet er ikke for stor til at mødes med os alle umiddelbart efter koncerten til snak og autografskrivning.

Netop sangene gjorde, at der lynhurtigt stod 3-0 på måltavlen. Igennem 14 år har Klaus Kjellerup formået at skrive ørehængere med en anelse naivistiske med frem for alt ærlige texter. Emner som afsavn, kærlighed, Gud, selvmedlidenhed og mangel på selvværd kan vi alle nikke genkendende til og synge med på.

Midt i kampens hede(bølge) stod det pludselig 4-0, da den højrehåndede kantspiller Steffen Qwist på guitar endelig fik lov at gå solo. Efter at have været sat ud af spillet i en lille time, tog han ansvar og satte sig fuldstændig på den musikalske midtbane og forlod ikke stedet sidenhen! Som kampen skred frem stod det klart, at det handlede om tid, før alle kunne juble over scoringen til 5-0. Danser med Drenge har en udsøgt fornemmelse for at give et nuanceret udtryk med et stensikkert fundament i form af den jyske trommeslager Kasper Langkjær og ikke mindst Klaus Kjellerup, bas. Dynamikspring og minimal brug af solo gør musikken let og varieret - og aldrig kedelig.

Den smukkeste og mest spektakulære scoring kom dog til slutresultatet 6-0. Sangerinden Rie Rasmussen er rasende rå og rummer så meget overskud, både i stemme, personlighed og udstråling, at hun kunne få Don Ø til at fri til Brøndby! Hendes fraseringer er fantasifyldte, farverige og fantastisk fyldige. Hun udstråler en smittende oprigtighed og glæde ved at få lov til at dele sangene med publikum. Men hende som musikalsk spydspids vil bandet i dets nuværende topform være publikums favoritter langt frem i tiden, hvad den alenlange liste af udsolgte DmD-koncerter vidner om.

Alt i alt var sejren vel aldrig i fare. Men det ville dog have været fuldendt, hvis Fredericia Teater havde haft et lydudstyr, som kunne give det vitale sug i mellemgulvet. Bunden i musikken var for tynd. De 6 scoringer gjorde, at fokus måske ikke lå på denne del af koncert-oplevelsen. Men det burde være med i taktik-oplægget til den næste musikalske landskamp på Fredericia Teater!

Gengivet med tilladelse fra anmelderen. Se Tour-fotos fra koncerten

Vi uploader flere anmeldelser snart ...

Til top