|
Afsendt: | 17-02-2004 01:00:55 |
Afsender: | Michael Michelsen |
Email: | michael@michelsen.mail.dk |
Emne: | ..sikkert også denne - men bliver du klogere? |
Tekst: | ".. når folk ikke tåler lidt konstruktiv kritik eller andre synspunkter, endsige ønske om konkrete grunde til at vi, de dumme og uvidende, har uret." Det er indtil videre kun dig selv, der har vurderet din kritik som konstruktiv. "Hvor får du nu det fra? Nå, men en god fantasi skader ikke. Jeg har både været i et studie, komponeret masser af melodier, set statistikker, men dog ikke arbejdet i et pladeselskab." Fint nok. Jeg kan jo tage fejl - men hvad lavde du i det studie? Var du musiker, producer, tekniker - eller gjorde du rent, leverede pizzaer eller hvad?. Og er dine melodier indspillet, udgivet eller på anden måde anvendt? Hvad er din tilknytning? Overlad mig ikke til min ellers gode fantasi men oplys mig. Det er ikke retorik men et reelt spørgsmål - jeg har redegjort for min baggrund men skal gerne uddybe. "Tænk hvis nogen havde dizzet hd-recording ligeså hårdt da dette blev en mulighed. Jo det var der sikkert mange vanetænkere der gjorde, men det har da ændret sig, til alles fordel. Idag er der ikke nogen der har "en speciel interesse" i hd-recording, snarere er det blevet en ret så almindelig ting" Jeg tror alle (med få undtagelser) modtog HD-recording med åbne arme. Men hvorfor skulle det være en blancocheck til softsynths? Argumentet savner sagliglighed. Enhver teknologi må bevise sin bæredygtighed - det er ikke nok at den er ny. "Jeg var ikke klar over at bespisningen indgik i et indspilningsbudget, men spiser man for 50 kr om dagen under en 2 mdr´s indspilningsfase, hvilket vel skulle være godt nok (oda waz?) ender vi for et orkester på 5 samt deres tekniker med 6x50x60 = 18000 Dkr... ikke nogen betydelig del af de 3-500000 kr, vil jeg mene." Du kan dæleme forrente meget teknisk udstyr for f.eks.9.000 pr. måned. Og så tager du - som de fleste andre - udgangspunkt i et band på 4-5 medlemmer og en tekniker. Verden og musiklivet er langt større. De 3-500.000 er driftsomkostninger. Teknikken er studiets anlægsomkostninger. Du indregner jo heller ikke flyglet (6-800.000) eller huslejen i indspilningsomkostningerne - det er altsammen indeholdt i de måske 450,- pr. time. "En fordrejende forenkling af sandheden. Det er helt forskelligt fra kunstner til kunstner hvordan hans levevilkår påvirker ham. Nu netop feks. Beethoven husker jeg som en mand der førte et meget ydmygt liv. Derimod gik der da bestemt ikke noget af Beatles´ kreativitet blot fordi de fik en masse penge imellem hænderne." Du husker næppe Beethoven, og du kan ikke hans historie. ;-) Men Beatles var næppe blevet det ikon de er uden netop penge mellem hænderne. Der var blevet mindre af dem uden penge - her tror jeg vi kan blive enige med mindre du er helt på tværs? "Jamen så fortæl dog hvad svaret er, det ville gøre dialogen meget nemmere. Min egen grund til at jeg ikke gør de ting er at jeg ikke lige sidder med den startkapital der skal til for at sætte skub i sådan et apparat. Men selv hvis jeg havde været komplet tonedøv og ikke haft den mindste anelse om at lave musik ville jeg stadig have ret til at have en mening som, hvis man har sit på det rene på den anden side af bordet, skulle kunne tåles at blive hørt. For lytter man kun til sig selv bliver man ikke ret meget mere begavet her i tilværelsen" Selvfølgelig har du ret at have din mening, men du må altså ikke være så ømskindet, at du ikke kan tåle modspil. Ind i mellem kommer modspillet fra nogen, for hvem det betyder en masse og som måske oven i købet har en faglig baggrund du ikke kan matche. Det betyder ikke at du automatisk har uret, men spar piveriet. Og gentag din sidste sætning for dig selv:"For lytter man kun til sig selv bliver man ikke ret meget mere begavet her i tilværelsen" Se i øvrigt lidt om lyddesign her: http://www.dr.dk/videnskab/viden_om/programmer/141lyd/index.asp |