FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:23-11-2002 01:50:20
Afsender:Klaus K.
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:- set ud fra vores synspunkt ...
Tekst:
Hej Pede - Jeg bryder mig ikke om, at du ikke vil identificere dig (skrive din mail-adresse). Enhver tosse kan mene alt muligt anonymt - det er en af nettets børnesygdomme. Alligevel vil jeg kommentere indlægget, fordi det rummer nogen generelle perspektiver - jeg er enig i noget af det, du skriver - uenig i andet. Fra vores synspunkt ser det sådan ud:

Du skriver: "Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om i har haft det for "nemt". Der er INGEN konkurrence på CD markedet priserne har altid være fastsat fra selskabernes side og det har været udfra den klassiske: "Det koster så meget som kunden vil give"

Den pris kunden vil give - denne regel gælder ALLE brancher i verden. Ingen business sælger deres varer billigere end det. Der har altid været rimelig hård konkurrrence på plademarkedet. Det er kun nye CD'er, der sælges til fuld pris - men så snart salget tager af (når hard-core fans'ene har købt) så sættes priserne ned for at få flere til at købe - først ned til 119 og 129 - herefter til 99 og til sidst til 59 kr. Men så længe folk river en ny CD ned fra hylderne vil selskaberne da være idioter, hvis de sætter prisen ned. Pladebranchen er netop en branche - det er ikke et socialkontor for CD-køberne. Selskaberne skal lave størst muligt overskud - for at kunne finansiere fremtidige udgivelser.

Du skriver: "Men nu er der kommet pres på, musik er ikke "hot" mere på den samme måde som det har været. Branchen har selv været med til at udvande det med alt for mange lousy smidvæk produkter som markedsføres for fuld knald imens de mindre bands bliver misvedligeholdt. Kunderne mister forbindelsen til det de kan lide og har meget nemmere ved at lade være med at betale for musikken, forholdet er væk."

Her er vi til gengæld enige. Pladeselskaberne har satset for hårdt på dårlig musik (og gør det stadig) - dette skyldes også medierne, som kun vil promovere amatørnavne (popstars osv.) - og radiostationerne vil kun spille top tyve og ikke andet. Der er en hård konkurrence om at finde de navne, som kan sælge bedst - dvs. konkurrence til den laveste fællesnævner ... det er en rigtig dårlig trend. Kun nye kvalitetsnavne som kan sælge (fx. Saybia) kan redde branchen ud af den suppedas.

Du skriver: "Dertil kommer så de latterlige høje priser, da folketinget fjernede "luksus" afgiften på 15% faldt cd'erne til 120,- og fuck hvor var det rart,men jeg husker stadig min arrigskab da jeg læste en plademand udtale "Ja prisen bliver selvfølgelig sat op igen" jeg frydes over hans problemer idag, han har fået som han selv har givet."

Uenig. Dette gælder også alle brancher i verden, som sælger varer, der er pålagt en afgift. Producenten sælger den afgiftsbelagte vare billigere, sålænge der er afgift på (selv om den jo virker dyr på forbrugeren pga afgiften). Fjerner du afgiften falder prisen kun kortvarigt - herefter stiger den op imod den gamle (kunstigt lave) pris fra før. Vent og se, hvad der sker, når Folketinget nedsætter registreringsafgiften på biler ... du skal ikke være sur på den pågældende plademand. Han har kun forudsagt en naturlov i forretningsverdenen - og iøvrigt er det ikke sundt at være sur .. ;-) - En ny CD koster iøvrigt det samme over hele verden = ca. 120 kroner ex moms.

Du skriver: "Der er mange andre tilbud idag, DVD og Computer/Konsol spil slås om forbrugernes penge og Pladebranchen udnytter IKKE deres muligheder for at forbedre deres produkt. Der findes DVD-Audio og SACD men ingen prøver at udvikle deres produkter med de nye standarder istedet bliver de stående og råber på flere afgifter på alt fra brødristere til tomme medier. Nu skal vi ikke glemme at i oven i det hele forringer det produkt i ikke kan sælge, i beskytter det så effektivt at man ikke kan afspille det!"

Enig & uenig. Set ud fra vores synspunkt er det en forbedring af produktet, at det ikke kan / må kopieres - og ikke en forringelse. Jeg vil undersøge mulighederne for at vores næste CD (hvis / når den kommer) kan laves i de formater, du taler om. Det er ikke pladebranchen selv, der har bedt om afgifter på tomme medier - og de råber heller ikke på flere afgifter. Det er (med skam at melde) musikernes fagforeninger & branche-organisationer, som består af vores (politiske) repræsentanter. Pladebranchen selv har kæmpet for at det ikke blev tilladt at kopiere digitalt - men tabte kampen, som du ved ...

Du skriver: ".. groft sagt så har manglen på konkurrence gjordt jeres branche sløv og fed,"

Her er vi ekstremt uenige - hvilket jeg beklager at måtte sige skyldes, at du ikke ved, hvad der foregår. Du taler måske om situationen før pladesalget styrtdykkede. Nu er situationen en ganske anden, og pladebranchen er aldeles slank grænsende til sulte-niveauet. Der er blevet skåret hårdt ned overalt, og alle folk i branchen knokler røven ud af bukserne for at overleve.

Du skriver: " ... nu er det på tide at tage sig sammen og få gjort noget ved musikken."

Helt enig - vi gør fx. hvad vi kan. Og det gør man mange steder. Men det er ekstremt svært at konkurrere imod gratis brug af musik. Forestil dig, at nogen stillede sig gratis til rådighed for din arbejdsgiver - for at lave dit job ...

Du skriver: "Og hvorfor FANDEN bruger i så mange penge på TV-2 Reklamer der er jo OS der skal betale det lort i sidste ende."

Vi må gå ud fra, at de forskellige selskaber ved, hvad de gør efter den store nedtur. Idag bliver der ikke reklameret for noget, som de ikke er 100% sikker på giver overskud. Så - selv om de mange reklamer er irriterende - så er de altså med til at give selskaberne et overskud, som kan investeres i ny musik - og det vil vi jo alle gerne have, ikke?

Klaus K.