Tekst: | Nu har jeg brugt omkring en halv time på at gennemlæse forskellige indlæg i forummet. Jeg vil hverken kommentere tonen eller hvorvidt man er nået frem til noget brugbart eller ej. Under alle omstændigheder er det en god ting både at kunne læse musikforbrugernes og kunstnernes mening - det gør det så meget mere reelt at høre udtalelser fra et menneske og ikke bare tal fra et regnskabsoverslag, som i hvert fald de fleste af musikforbrugerne ikke har nok indsigt i til at kunne danne sig en seriøs mening om. Tonsvis af tanker og overvejelser er fløjet igennem hovedet på mig; derfor må I undskylde, at en noget spontan tankegang præger mit indlæg.
Jeg laver selv min egen musik, om end det overhovedet ikke er på et halvt så seriøst plan som Danser med Drenge eller et hvilket som helst andet dansk band. Igennem arbejdet med lydteknik og studieindspilninger har jeg dog fået et indblik i den tekniske del - og ikke mindst den økonomiske - og kan ikke forstå, at det koster 300.000 kr. at indspille musikken. Mit indblik er vel sagtens ikke fyldestgørende, men så vidt jeg kan se, behøver det bestemt ikke koste meget mere end 50.000 kr. for leje af et studie med fuldt ud funktionsdygtigt udstyr, der kan levere en yderst acceptabel lydkvalitet. - På den anden side må jeg erkende, at havde jeg på nogen måder ret i min påstand, ville musikerne uden tvivl have fundet ud af det lang tid før mig - og have sparet de penge.
Faktum er, at piratkopiering ikke kan stoppes. Så snart vi har et medium, hvorpå der ligger musik i en eller anden teknisk afskygning, der kan afspilles på et anlæg, så kan vi også kopiere musikken. Om ikke andet analogt, med mindre en meget stor portion lydudstyr og computerudstyr gøres ulovligt. Af samme årsag er det efter min overbevisning som at sejle i jolle uden årer i et stormvejr at forsøge sig med diverse "kopibeskyttelser" på CD’er - for det kommer aldrig nogen sinde til at fungere som tiltænkt, og der vil kun være tale om et pengetab på længere sigt. Kan musikken afspilles, kan den også optages. Case closed.
Som jeg ser det, ligger en løsning på problemet langt ude i fremtiden. Måske skulle man udvikle et filsystem baseret på checksummer, ID’s og korrumpering af filer, der bliver kopieret på den ene eller anden forkerte facon. Men man kan ikke påtvinge hele Jordens befolkning at bruge samme system for musikbranchens skyld. Jeg ved det ikke. Måske skal der stå en fra AntiPiratGruppen og gennemtjekke hver dataoverførsel, der foregår på en computer: "Giv mig lige mediet, det skal lige tjekkes for ulovlige kopier af musik". Nej, det er for langt ude.
Problemet synes umuligt at løse. Men jeg ved, at det ikke bliver gjort ved at skræmme musikforbrugerne ved at uddele kæmpemæssige pengebøder til unge mennesker, der overhovedet ikke har mulighed for at rejse så store summer i løbet af deres næste 10 leveår. Det fører kun til større frustration og en indædt lyst til at modvirke et afgående supremati, der er tvunget i knæ. Jeg synes det er synd og skam at se kunstnere afgå ved den økonomiske død, fordi der ikke er penge i at lave det, de allerhelst vil. Hvis tømreren kørte ud til en endnu ikke bygget carport for blot at opdage, at den faktisk allerede var blevet bygget - og at han dermed ikke tjente de penge, han havde kalkuleret med - ville hans økonomiske grundlag hurtigt svinde. Som musikernes. Og det er virkelig trist.
Jeg har virkelig ingen smart løsning, men kan med min tekniske indsigt hurtigt konkludere, at det ville kræve lidt af en revolution at få ændret på tingenes tilstand. Jeg vil vove den påstand, at det er 100% sikkert, at som situationen ser ud nu, kan vi ikke finde en løsning på problemet. En total holdningsændring må være første skridt på vejen, for udvikles der nye teknologier og måder at komme problemet til livs, vil musikforbrugerne med samme udgangspunkt forsøge at finde nye udveje, og så står vi der igen. Men hvordan man indfører sådan en holdningsændring aner jeg virkelig ikke... |